پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

آنتي كيترا وسيله اي بسيار عجيب و مرموز مربوط به يونان باستان با قدمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال قبل از ميلاد كه دانشمندان تاكنون نتوانسته اند مكانيزم آنرا درك كنند.

به گزارش تاپ ديجيت، كشتي غرق شده اي در نزديكي جزيره آنتيكيترا وجود داشت كه لاشه آن در سال ۱۹۰۰ ميلادي توسط گروهي از غواصان محلي كشف شد. آنها در طي بازديدهاي خود از لاشه كشتي غرق شده، تنديس هاي مرمرين و برنزي، ظروف سفالي، عينك هاي خاص، جواهرات، سكه و اشياء مختلفي را پيدا كردند. اين بازديد ها و اكتشافات ادامه داشت تا آن كه در سال ۱۹۰۱ غواصان با جعبه اي چوبي رو به رو شدند كه در خود وسيله فلزي به همراه چرخ دنده هاي مختلف را حمل مي كرد.

اين وسيله پيچيده كه ظاهري ساعت مانند داشت، از حداقل ۳۰ چرخ دنده برنزي و مختلف تشكيل شده بود. بقاياي اين وسيله پيچيده بعدها به سه بخش عمده تقسيم شد كه هم اكنون شامل ۸۲ قطعه مختلف مي شوند. جالب آن كه ۴ قطعه از اين دستگاه چرخ دنده هاي مخصوص خود را دارند و بر روي بسياري از قطعه نوشته ها و حكاكي هايي به چشم مي خورد. ابعاد بزرگ ترين چرخ دنده در ميان قطعات ساز و كار آنتيكيترا، قطري ۱۴ سانتي متري دارد و بر روي آن ۲۲۳ دندانه به چشم مي خورد. ادامه مطلب...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.