چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

دانشمندان با بررسي امواج حاصل از برخورد ۲ ستاره نوتروني به همديگر اعلام كردند كه اين رخداد نيز نتوانست نظريه نسبيت عام انيشتن را رد كند.  

به گزارش تاپ ديجيت و به نقل از لايوساينس، گرانش نيرويي بزرگ و عجيب و دشوار براي مطالعه است. به نوعي از طريق امواج در فضا حركت مي كند، همانند امواج نور. اما تشخيص اين امواج ظريف براي ما دشوار است. آنها در مقادير قابل اندازه گيري پس از وقايع عظيم، مانند برخورد سياهچاله ها رخ مي دهد. ما قادر به شناسايي آنها نبوديم تا اينكه اولين موج گرانشي را در سال ۲۰۱۵ تشخيص داديم. سپس در سال ۲۰۱۷، اخترشناسان براي اولين بار امواج گرانشي و نور را از يك رويداد برخورد ستاره نوتروني تشخيص دادند. اكنون محققان از داده هاي آن رويداد براي تاييد بعضي از حقايق اساسي در جهان استفاده مي كنند (بيشتر بخوانيد: نظريه نسبيت انيشتين در كهكشان هاي دوردست تاييد شد).

محققان در مقاله اي كه براي اولين بار در ماه نوامبر ارائه دادند، اعلام كردند كه هيچ شواهدي از نشت گرانشي (gravitational leakage) پيدا نكرده اند. دانشمندان بر اين باورند كه نيروي گرانش ممكن است به ابعاد وسيعي نفوذ كند كه حتي اگر نور هم نمي تواند به آن نفوذ كند. اگر كه اتفاق رخ دهد نيروي گرانش در حال عبور از فضا بيشتر از نور، انرژي از دست مي دهد. اما مقايسه امواج نور و گرانش حاصل از برخورد ستاره نوتروني نشان داد كه اين اتفاق نمي افتد. ادامه مطلب را از اينجابخوانيد...


 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.